18 marca wrócą pociągi na trasę Oświęcim – Czechowice-Dziedzice!

Jak oficjalnie dowiedzieliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, w poniedziałek 18 marca na trasę Oświęcim – Czechowice-Dziedzice wyjedzie pierwszy po ponad trzyletniej przerwie pociąg osobowy. To efekt reaktywacji zawieszonych w 2015 roku codziennych połączeń kolejowych na tym odcinku.

O planach reaktywacji połączeń kolejowych informowaliśmy w styczniu. Wówczas urząd marszałkowski za pośrednictwem Departamentu Transportu i Komunikacji przekazał nam informację, że jeszcze w trakcie obecnego rozkładu jazdy na zapomnianą przez władze województwa trasę wyjedzie aż 9 par pociągów, których propozycja rozkładu jazdy poddana została konsultacjom społecznym.

W trakcie trwania konsultacji wpłynęło ponad 50 uwag. Co ważne, wszystkie z nich były zasadne i na ich podstawie organizator przewozów dokonał poprawek w zaproponowanym rozkładzie. – Część z uwag udało się uwzględnić już teraz. – tłumaczy Dawid Szczepański, Prezes Stowarzyszenia “BRZOST” i radny miejski w Brzeszczach, który od dawna zabiegał o reaktywację połączeń na tej linii. – Jestem po rozmowie z Departamentem Transportu i Komunikacji urzędu marszałkowskiego w Krakowie. Z uwagi na konstrukcję rozkładu jazdy na trasie z Krakowa do Oświęcimia i trwającej modernizacji linii kolejowej z Krakowa do Trzebini, nie udało się już teraz wprowadzić wszystkich propozycji do rozkładu jazdy. Spowodowałoby to zaburzenie całego rozkładu jazdy pociągów w Małopolsce i z uwagi na ruch jednotorowy na wielu odcinkach, wydłużyłoby czas oczekiwania na dalszą jazdę na stacjach pośrednich. – dodaje.

– Z racji tego, że reaktywacja połączeń odbywa się w trakcie trwania rocznego rozkładu jazdy, a nie na początku jego obowiązywania, trudno jest dokonać “rewolucji” w siatce połączeń, szczególnie, że jest to wydłużenie dotychczasowej relacji Kraków Główny – Oświęcim, a nie uruchomienie całkiem nowej relacji Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. – uzupełnia Szczepański. Dodaje także, że otrzymał zapewnienie, że kolejne z propozycji zmian do zaproponowanego rozkładu będą uwzględniane stopniowo w kolejnych korektach aktualnie obowiązującego rozkładu jazdy, a nowy rozkład jazdy, który wejdzie w życie w grudniu br., zawierać będzie wszystkie wnioski podróżnych, zgłoszone w konsultacjach społecznych. – Jedną z pozytywnych zmian w rozkładzie, którą zobaczymy już w marcu, jest przesunięcie odjazdu ostatniego pociągu z Czechowic-Dziedzic z godziny 22:20 na 23:02, by skomunikować pociąg z przyjeżdżającym ze strony Bielska-Białej pociągiem Kolei Śląskich. To wielka zmiana “na plus”. – komentuje przeprowadzone konsultacje społeczne Dawid Szczepański. Wśród minusów wymienić można “dziurę” w siatce połączeń pomiędzy godziną 9 a 14. Planowana para pociągów uruchomiona zostanie dopiero w czerwcu z uwagi na kolizję w rozkładzie jazdy z pociągiem Intercity.

Pierwsza w tym roku korekta rozkładu jazdy pociągów wchodzi w życie w niedzielę 10 marca. Z uwagi jednak na całkowite zamknięcie ruchu kolejowego na odcinku Trzebinia – Zabierzów, które trwać będzie od 10 do 17 marca, podjęto decyzję, by połączenia kolejowe na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice uruchomić dopiero od 18 marca, by zapobiec sytuacji, w której reaktywacja połączeń kolejowych odbywać się będzie autobusami komunikacji zastępczej.

– Według pojawiających się nieoficjalnych informacji, prawdopodobnie już w czerwcu rozpocznie się modernizacja linii kolejowej z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic, która na 2 lata wprowadzi ruch jednotorowy na tym odcinku. Będziemy musieli liczyć się z dużymi utrudnieniami i być może wprowadzoną za niektóre kursy komunikacją zastępczą. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to dobra zachęta do podróży pociągami, ale aktualna sytuacja komunikacyjna tej części województwa małopolskiego nie pozwalała czekać z reaktywacją na zakończenie modernizacji – mówi Dawid Szczepański. – Przykład modernizacji trasy z Katowic do Krakowa pozwala jednak sądzić, że chętni do korzystania z pociągów będą i przetrwają trudny czas modernizacji – dodaje. – Pocieszające jest to, że już za rok o kilka minut skróci się podróż do Czechowic w związku z oddaniem do użytku pierwszego zmodernizowanego toru i wzrostem prędkości z 30 do 50 km/h, a za 2 lata do Czechowic dojedziemy w niespełna 15 minut. – kończy brzeszczański radny.

Reaktywacja połączeń kolejowych do samego końca stała pod znakiem zapytania. Województwo Śląskie odmówiło współfinansowania połączeń na swoim terenie, w związku z czym przez wiele tygodni trwały burzliwe rozmowy na temat możliwości ich uruchomienia. Ostatecznie przepisy ustawy o transporcie kolejowym dają możliwość organizatorowi przewozów, którym jest Województwo Małopolskie, na samodzielne finansowanie połączeń do najbliższej stacji w sąsiednim województwie. Skuteczne starania w tej sprawie podjęła Radna Województwa Małopolskiego – Pani Iwona Gibas, której składamy serdeczne podziękowania za wkład w komunikacyjny rozwój zachodniej Małopolski.

Rozkład jazdy do końca bieżącego tygodnia pojawi się w gablotach na stacjach i przystankach, leżących na linii kolejowej Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Można się z nim jednak zapoznać już teraz w internetowej wyszukiwarce rozkładu jazdy, dostępnej pod adresem http://portalpasazera.pl.

fot.: http://pl.wikipedia.org



Ta strona korzysta z plików cookie, aby uzyskać najlepszą jakość na naszej stronie internetowej.

Czytaj więcej