Od kilku tygodni Internet aż huczy, że za sprawą PKP Intercity od grudnia Katowice pożegnają się z nocnym połączeniem z południową Europą. A to wszystko za sprawą pociągu IC Chopin, który, według planów przewoźnika, zamiast Katowic, obsłuży Kraków i m.in. przez Brzeszcze pojedzie dalej w kierunku Republiki Czeskiej.
Początkiem lipca czeski zarządca infrastruktury kolejowej opublikował projekt rocznego rozkładu jazdy pociągów 2017/2018. Wynika z niego, że obecnie kursujący codzienny pociąg IC Silesia, który od grudnia zabiera na swój pokład pasażerów z brzeszczańskiej stacji, zostanie zlikwidowany. W zamian za to, Czechowice-Dziedzice, Brzeszcze i Oświęcim dostaną pociąg IC Chopin, który od czeskiego Bohumina pojedzie w kierunku Krakowa, gdzie po kilkunastominutowym postoju wyruszy w dalszą drogę i swój bieg skończy na stacji Warszawa Wschodnia. Dla mieszkańców naszej gminy praktycznie nic się nie zmienia – w dalszym ciągu będą mogli oni podróżować o zbliżonych do tegorocznych godzinach odjazdu, jednakże zamiast Krakowa, celem ich bezpośredniej podróży może być stolica. Z nieoficjalnych informacji, jakie udało się nam uzyskać, zmiana ta nastąpi na wniosek czeskiego przewoźnika, który obecnie nie radzi sobie z nocnym łączeniem wagonów w stacji Bogumin na kilka innych pociągów.
Nasze Stowarzyszenie dotarło również do projektu rocznego rozkładu jazdy pociągów Spółki PKP Intercity, w którym poza potwierdzeniem informacji czeskiego przewoźnika, znajdziemy także planowane godziny odjazdu ze stacji Brzeszcze Jawiszowice. A skoro postój ten jest już ujęty w projekcie rozkładu, to oznacza to jedynie tyle, że nasza inicjatywa zapewnienia postoju pociągów Intercity okazała się słuszna. Świadczyć o tym może fakt, iż przed dwoma tygodniami pociągiem IC Cracovia z Brzeszcz wysiadły 4, a odjechało aż 6 osób.
Według projektu rocznego rozkładu, który wejdzie w życie 10 grudnia br., stację Brzeszcze Jawiszowice obsłużą dwie pary codziennych pociągów PKP Intercity: Chopin i Cracovia. Ten pierwszy, to odpowiednik dzisiejszego IC Silesia. W kierunku Krakowa Głównego odjeżdżać ma o godz. 4:40, by w stolicy województwa zameldować się o godz. 6:18 i po dwudziestominutowym postoju odjechać dalej w kierunku Warszawy, by na dworcu wschodnim zatrzymać się o godz. 9:11. W kierunku powrotnym zaś wyruszyć ma o godz. 19:49 z Warszawy Wschodniej, by w Krakowie Głównym zatrzymać się o godz. 22:20, gdzie po dwudziestominutowym postoju wyruszyć w dalszą drogę i wjechać w perony stacji Brzeszcze Jawiszowice o godz. 00:16.
IC Cracovia to ten sam pociąg, który kursować będzie w bieżącym rozkładzie jazdy do końca września. Od grudnia jednak kursować ma codziennie w relacji Kraków Główny – Praha Hlavni Nadrazi. Z Krakowa Głównego wyruszać ma codziennie o godz. 10:45, by w Brzeszczach być o godz. 12:21, a w kierunku przeciwnym z brzeszczańskiego dworca odjeżdżać ma o godz. 15:37, by o godz. 17:15 zakończyć bieg w stolicy naszego województwa.
Oficjalny i ostateczny rozkład jazdy przewoźnik ma jednak podać dopiero jesienią i wtedy też okaże się, jak ostatecznie wyglądać będzie siatka połączeń międzynarodowych na linii kolejowej, przebiegającej przez teren Gminy Brzeszcze.
Niezwykle cieszy nas fakt, że mieszkańcy naszej gminy ponownie przekonują się do podróży koleją. Ciągle rosnąca frekwencja daje nam nowe siły do walki o przywrócenie codziennych, regionalnych połączeń kolejowych na odcinku Czechowice-Dziedzice – Oświęcim. Na wniosek naszego Stowarzyszenia już od października kursować będą studenckie, weekendowe połączenia, łączące Czechowice-Dziedzice z Krakowem. Jeśli i te połączenia okażą się sukcesem, będzie to kolejny argument za przywróceniem na stałe połączeń kolejowych na tym odcinku. Po trudnych rozmowach z Zarządem Województwa Małopolskiego dziś już wszystko jest możliwe – sukces leży w rękach mieszkańców, którzy z tygodnia na tydzień odzyskują zaufanie do kolei, która to jest jest dziś najbardziej ekologicznym i niezawodnym środkiem transportu.
fot.: silesiainfotransport.pl
Comments are closed.